Myślenie- twórczość- rozwój

Wielu z was pyta o to jak konkretnie i praktycznie rozwijać kreatywność, czy są jakieś sposoby trenowania myślenia twórczego (???). Na Dajjoba przychylamy się do podejścia egalitarnego!
Wszyscy możemy być twórczy!
W kolejnym cyklu tematycznym przybliżymy Wam kierunki nauczania twórczości.

Na początek? Ćwiczenie myślenia dywergencyjnego ( Co to takiego? Gdzie się z tym spotkam? Jak to do licha zmierzyć?)

Myślenie dywergencyjne – proces myślowy zakładający wiele punktów widzenia i obejmujący liczne możliwości problemu, bez troski o „poprawną” odpowiedź czy „logiczny” układ. Myślenie dywergencyjne jest przeciwne myśleniu konwergencyjnemu, tzn. jest to myślenie rozbieżne, prowadzące do wielu poprawnych pomysłów.

Zadania o charakterze otwartym (dywergencyjnym) służą pobudzaniu i rozwijaniu zdolności myślenia twórczego. Techniki myślenia dywergencyjnego zachęcają odbiorców do generowania: wielu pomysłów (płynność myślenia), wielu różnorodnych jakościowo pomysłów (giętkość myślenia), niezwykłych pomysłów (oryginalność myślenia), oraz do ulepszania i dopracowania pomysłów (elaboracja).

Ćwiczenia stymulujące zdolności myślenia dywergencyjnego cieszą się niesłabnącą popularnością wśród pedagogów, trenerów a także rekruterów ze względu na konkretność, praktyczność i jasność kryteriów oceny.

#Test Niezwykłych Zastosowań Guilforda

W czasie rozmów rekrutacyjnych często jesteśmy proszeni o wymienienie jak największej liczby niezwykłych zastosowań zwykłych przedmiotów: cegły, gazety, spinacza, kredki, ołówka itd., lub konsekwencji niezwykłych stanów rzeczy: co by było gdyby na świecie zabrakło bananów? gdyby zwierzęta mówiły ludzkim głosem? gdybyśmy znaleźli się teraz w średniowieczu? ( pisałam o tym w poprzednim poście o kreatywnych rozmowach rekrutacyjnych: https://dajjoba.wordpress.com/2014/04/12/kreatywne-rozmowy-rekrutacyjne/ )

Wyniki oceniane są na podstawie następujących składników:
płynność, czyli liczba rozwiązań wymyślonych przez daną osobę,
giętkość, czyli różnorodność pomysłów,
oryginalność określana na podstawie porównania wszystkich pomysłów w grupie badanych osób – każdy pomysł, który powtarza się mniej niż u 5 proc. osób oceniany jest jako oryginalny,
elaboracja, czyli uszczegółowienie rozwiązań – im więcej szczegółów zostało uwzględnionych w pomyśle, tym wyższa ocena.

Myślenie dywergencyjne w biznesie
Ważne jest abyśmy byli świadomi istoty kreatywności i rozumieli rynkową potrzebę wyjścia poza schematy. Umiejętności myślenia dywergencyjnego można nabywać poprzez trening i z powodzeniem stosować w praktyce zawodowej.

Czytajcie Dajjoba i dzielcie się z nami swoimi spostrzeżeniami
Patrycja

Źródła:
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Sopot 2013, s. 487- 488
http://www.slownik-online.pl/kopalinski/246F68861BD49548412565BA003434EE.php
http://psychologia-tworczosci.wyklady.org/wyklad/82_tworczosc-jako-myslenie-dywergencyjne-.html
https://mojapsychologia.pl/artykuly/3,rozwoj_osobisty/33,jak_wykorzystac_cegle_czyli_o_pomiarze_procesu_tworczego.html

2 thoughts on “Myślenie- twórczość- rozwój

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s