Ja, spółka akcyjna, cz. 2.

Jeśli czytasz ten wpis, to znaczy, że stawiasz już drugi krok na drodze do stworzenia efektywnej marki osobistej. Cieszę się, że znów tu jesteś! 😉

LEKCJĘ NR 2 CZAS ZACZĄĆ! 

Wyobraź sobie, że posiadasz własną firmę, w której piastujesz stanowisko prezesa, zatrudniasz w niej tylko jedną osobę, a w swojej ofercie posiadasz jeden jedyny produktsiebie samego. Widzisz to dokładnie? To świetnie! Bo to właśnie jest marka osobista. Ty jesteś jej sterem i okrętem, samcem lub samicą alfa oraz wyłącznym decydentem.

Podczas tworzenia swojej marki osobistej musisz mieć na uwadze kilka niewypowiedzianych reguł.  Gdy się do nich zastosujesz będziesz mieć pewność, że Twój brand jest zbudowany na silnych i solidnych fundamentach, które zagwarantują mu przetrwanie nawet wtedy, gdy nadejdzie najpotężniejszy huragan.

CECHY MARKI OSOBISTEJ

Proces kreowania marki osobistej, jak już pewnie wiesz, do łatwych i przyjemnych nie należy. Z pewnością jest to ciężka praca, która przynosi efekty dopiero w dłuższej perspektywie czasu. Nie zniechęcaj się tym jednak, bo przecież zdajesz już sobie doskonale sprawę z tego, że naprawdę warto rozpocząć tę przygodę!

Na początku swojej drogi musisz dowiedzieć się, jakimi cechami powinien charakteryzować się Twój personal brand, by można było mówić, że jest zbudowany w sposób prawidłowy, a ja chętnie Ci o tym opowiem. Zatem do dzieła! Żebyśmy mogli mówić o marce osobistej musi ona koniecznie być:

  • autentyczna,
  • wyrazista,
  • spójna,
  • pozytywna.

Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim to, że Twój brand nie powinien być żadnym sztucznym tworem, lecz zbiorem prawdziwych cech i kompetencji, dzięki którym się wyróżniasz. W procesie budowania marki osobistej główną rolę odgrywa prawdziwa wartość, która odpowiednio wyeksponowana sprawia, że można mówić o wyjątkowości konkretnego człowieka. Pamiętaj więc o tym, że nie wystarczy gdy będziesz robić sobie fotki na spotkaniach branżowych i próbować na siłę pozować na eksperta w danej dziedzinie, ponieważ – jeśli nie będzie to poparte prawdziwą wiedzą i umiejętnościami – nie można mówić wcale o marce osobistej. Nie wpadnij też w pułapkę udawania człowieka, który żyje tylko i wyłącznie pracą. Co mam na myśli? Ano to, że niekoniecznie dobrym pomysłem jest umieszczanie na swoim Facebooku samych linków do artykułów branżowych i komentowanie jedynie postów ludzi z Twoich zawodowych kręgów, bo to wygląda po prostu sztucznie. Masz przecież, jak my wszyscy, także życie osobiste. Nie wstydź się tego.

Kolejną cechą marki osobistej, jest wyrazistość. Wiesz doskonale, że na naszym cudownym świecie żyje kilka miliardów ludzi, którzy są do siebie podobni pod różnymi względami: wyglądu, charakteru czy też wykształcenia lub doświadczenia zawodowego. Cała sztuka polega zatem na tym, by odszukać w sobie samym coś, co wyróżni Cię na tle innych obywateli świata, a następnie stopniowo to rozwijać, by być w wybranej dziedzinie lub też pod pewnymi względami coraz lepszym i coraz doskonalszym. Gdy już poddasz się dogłębnej autoanalizie i odkryjesz co sprawia, że jesteś jednostką unikatową, pokaż to światu! Twoja marka osobista musi być widoczna!

Prawidłowo skonstruowany personal brand nie może obejść się także bez cechy zwanej spójnością. Zdaniem H.K. Rampersad’a, pod którym podpisuję się rękami i nogami, marka osobista powinna być swoistą sumą prawdziwych, osobistych ambicji, działań oraz jedności człowieka samego ze sobą. Zabrzmiało to bardzo mądrze, a w praktyce chodzi po prostu o to, że każdy człowiek wie co jest jego pasją, jakie wartości wyznaje, jaki typ osobowości reprezentuje oraz co może dać od siebie całemu światu. Jeśli zatem uwielbiasz jeść mięso i często stołujesz się w fast food’ach – nie chodź na wiece promujące wegeterianizm, bo to nie jest spójne z Twoimi preferencjami i osobowością. Przykład ten jest może nieco luźny, ale mam nadzieję, że wiesz o co mi chodzi. 😉

Ostatnia cecha marki osobistej mówi nam o tym, że powinna ona być jaka? Pozytywna! Nie ma co ukrywać, że nikt nie lubi smutasów. Wizerunek osoby wiecznie przygnębionej i zdołowanej trudami życia codziennego tak naprawdę nikogo nie pociąga. No dobra, może się to sprawdzać w przypadku wokalistów hip-hopowych lub rockowych. W Twoim jednak nie. Dlaczego? Ponieważ jednym z celów kreowania marki osobistej, jest zaistnienie w świadomości odbiorców Twojej skromnej osoby pożądanego i autentycznego „ja”. Dlatego też pamiętaj o tym, że warto jest uwydatniać swoje zalety i prezentować je w sposób spójny za pośrednictwem czynów, wypowiadanych słów, a także Twojego ubioru. Nieustannie pracuj nad samodoskonaleniem i prezentuj efekty swoich działań ludzkości na wiele sposobów: na swoim blogu lub podczas rozmaitych rozmów czy prezentacji. Jeśli czujesz się już mocny w swojej dziedzinie, a ktoś potrzebuje w niej pomocy – nie bój się doradzić lub odpowiedzieć na nurtujące drugą osobę pytania – to pozwoli stopniowo zbudować wizerunek eksperta oraz pozytywny obraz w oczach grupy, na której opinii Ci zależy.

Ufff…DOBRNĘLIŚMY DO KOŃCA!

Wiesz już, że warto budować swoją markę osobistą oraz jakimi cechami powinna się ona odznaczać. Czujesz, że jesteś już coraz bliżej stworzenia własnego brand’u? Wiem, że tak! Już za tydzień podpowiem Ci, gdzie warto być w sieci oraz jak powinny wyglądać Twoje profile na portalach społecznościowych, by pomogły Ci w osiągnięciu sukcesu na polu zawodowym. Nie mogę się już doczekać, a Ty?

P.S. Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz abym coś wyjaśniła na blogu, nie wstydziochaj się i pisz na dagmarapakulska@gmail.com. Nie zapomnij też wyrazić swojej opinii w komentarzu. 🙂

Do zobaczenia we wtorek!

4 thoughts on “Ja, spółka akcyjna, cz. 2.

  1. Dodałabym jeszcze że uczciwość powinna być cechą marki osobistej bo nie można kłamać i udawać że jest się kimś kim się nie jest…:)

    • Trafne spostrzeżenie, Ewelino! 😉 Faktycznie nie można mówić o marce osobistej, gdy jej kreator jest osobą nieuczciwą i pozującą na kogoś zupełnie innego. Wiąże się to bezpośrednio z cechą, jaką jest autentyczność. 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s