Ja, Spółka akcyjna, cz. 1.

Kimkolwiek jesteś, każdego dnia kupujesz przeróżne produkty, a tym samym – marki produktów. Nie ma znaczenia czy są to artykuły spożywcze, odzież, meble czy najnowszy iPhone. Będąc świadomym konsumentem nieustannie określasz samego siebie poprzez znaki firmowe przedmiotów, których używasz bądź miejsc, w których bywasz. Innym typem człowieka jest ten, który chodzi w butach Nike i jada w McDonals’s, a jeszcze innym ten, który preferuje eleganckie restauracje i „cwaniaki” na nogach. Czy jednak masz świadomość tego, że Ty, jako człowiek, również jesteś marką?

ZACZNIJMY OD POCZĄTKU…

(Sorry, trochę teorii musi być, taki blog. 😉 )

Marka, jako jedno ze sztandarowych narzędzi marketingu, rozwijała się już od czasów starożytnych i ewoluowała na przestrzeni lat, systematycznie rozszerzając swoje znaczenie oraz zasięg. W 1995 r. pewien mądry pan – D. Aaker, uwzględnił osobę w swojej definicji marki, traktując ją jako swoisty fundament, który pozwala przedsiębiorstwu stworzyć silny i popularny brand, lecz dopiero na początku XXI wieku doszło do prawdziwej rewolucji. Na skutek gwałtownej zmiany w systemie zatrudnienia, która polegała na tym, że utalentowani  i świadomi swojej wartości pracownicy przestali zgłaszać się do pracodawców, lecz to ci drudzy zaczęli o nich coraz mocniej zabiegać, powstał nowy i bardzo modny twór, który kryje się pod pojęciem „marka osobista”.

Wielu śmiałków podejmowało próby zdefiniowania czym tak naprawdę jest kreowanie marki osobistej (personal branding), lecz  nikomu się to do końca nie udało. Najbliższa mojemu sercu, jest definicja, którą przytacza D. Schwabel, mówiąca o tym, że personal branding: „jest to proces polegający na tym, że jednostki i przedsiębiorcy indywidualizują się oraz wyróżniają z tłumu i przedstawiają wartość – w sferze profesjonalnej lub osobistej – zasobów i kompetencji, do których jako jedyni mają dostęp. Proces ten realizują różnymi kanałami, prezentując spójny komunikat i wizerunek, aby osiągnąć wyznaczony cel. W ten sposób jednostka może ugruntować swoją wartość jako specjalista w danej dziedzinie, zapracować na swoją wiarygodność, rozwinąć karierę i nabrać pewności siebie”.

P.S. Na wielu stronach mądrzy ludzie często przytaczają definicję, w której widnieje tekst, że markę osobistą tworzą ludzie związani ze sferą publiczną: mediami, polityką, nauką czy biznesem. Pamiętaj jednak o tym, że jest to tylko teoria. W praktyce Ty również możesz, a nawet powinieneś wykreować swoją markę osobistą i wcale nie musisz w tym celu udzielać się w telewizji lub pozować na ściance przed wielkim i mocno nagłośnionym eventem. 🙂

A PO CO KOMU MARKA OSOBISTA?

Nie da się ukryć, że personal branding jest bardzo trendy. Zastanawiasz się jednak pewnie, czy warto się w to bawić? Odpowiedź jest banalnie prosta: pewnie, że tak! 

Zastanawiałam się długo, jak wytłumaczyć Ci korzyści wynikające z posiadania osobistej marki. Chciałam by brzmiało to mądrze i górnolotnie, lecz w efekcie postawię na brutalną szczerość i mam nadzieję, że mi to wybaczysz.

Załóżmy, że jesteś teraz studentem, świeżo upieczonym absolwentem lub po prostu osobą bezrobotną, która z trudem odnajduje się na turbulentnym rynku pracy. Marzysz o wspaniałej ścieżce kariery, która będzie satysfakcjonować Cię psychicznie i odpowiednio powiększać stan Twojego konta. I bardzo dobrze! Pomarzyć fajna rzecz, lecz zejdźmy na chwilę na ziemię. Takich jak Ty teoretycznie są miliony. Kończyli podobny kierunek studiów, są w zbliżonym wieku, aplikują na to samo stanowisko co Ty w danej firmie. Rekruter przegląda Twoje CV i porównuje je z innymi. Widzi dużo podobieństw, co nie ułatwia mu sprawy. A tu nagle bach! Zauważa, że masz na swoim koncie udział w kole naukowym, a nawet własnego bloga, na którym poruszasz interesującą Cię tematykę. Już zaplusowałeś w jego oczach! W kroku drugim szanowny człowiek działu HR odpala internet i patrzy co na Twój temat tutaj słychać. Brawo! Udzielasz się na Goldenline, masz dopieszczony profil na LinkedIn, a na Twoim Facebooku nie chwalisz się zdjęciem na którym nieprzytomnie leżysz na imprezie z butelką obok (lub po prostu masz dobre ustawienia prywatności i on tego nie widzi ;P) lecz umieszczasz ciekawe, intrygujące posty. Świetnie! Wzbudziłeś właśnie zainteresowanie znudzonego swoją pracą rekrutera, który widzi, że tworzysz unikalną markę i rozwijasz swoją wiedzę. Zanim się obejrzysz napisze do Ciebie maila, lub będzie profesjonalistą i po prostu zadzwoni, zapraszając Cię na rozmowę rekrutacyjną, podczas której potwierdzisz, że jesteś właściwym człowiekiem na oferowane stanowisko.

To jest oczywiście tylko przykład. Chciałabym abyś z niego zapamiętał, że jeśli systematycznie kreujesz swoją markę osobistą – masz szansę stać się prawdziwą i wyróżniającą się indywidualnością. Istnym diamentem, który jest teraz na etapie szlifowania, by z czasem stać się najpiękniejszym kamieniem szlachetnym świata, który każdy chce mieć. Personal branding jest kluczem do Twojego sukcesu. Musisz tylko po niego sięgnąć i znaleźć odpowiednie dla siebie drzwi, które nim otworzysz.

Mam nadzieję, że teraz już wiesz, że warto rozpocząć przygodę z budowaniem marki osobistej. Bardzo się z tego powodu cieszę!

Zajrzyj tu już za tydzień, a dowiesz się jaki powinien być Twój personal brand, by efektywnie pomagać Ci w kształtowaniu wymarzonej ścieżki kariery. 

Jeśli masz do mnie jakieś pytania lub sugestie, pisz śmiało na: dagmarapakulska@gmail.com 🙂

Źródło: D. Schwabel: Personal branding 2.0, Wydawnictwo Helion, s. 15 – 18 (polecam!)

8 thoughts on “Ja, Spółka akcyjna, cz. 1.

  1. Tematy są tak ciekawe, że zdecydowanie powinnaś pisać częściej niż raz w tygodniu 🙂

    • Tak myślisz? 😉 Nie chciałabym Was też zamęczać tematyką, lecz spokojnie ją dawkować. 🙂

    • Cieszę się, że Ci się podoba. 🙂 Mam nadzieję, że kolejny wtorkowy wpis Cię nie zawiedzie. 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s